Logo GGUA
Spotkania - Jak trafić? - Historia


Historia GGUA



Wspólne wyjazdy

AmiZaduszki, Kraków 05.11.2005 r.

thm00005.jpg (2790 bytes)

Niestety na AmiZaduszkach było mniej osób niż na AmiMajówce. Impreza odbyła się w tym samy miejscu - w Krakowie, w Instytucie Fizjologii Roślin PAN przy ul. Niezapominajek 21. Redakcję eXeca i GGUA reprezentowaliśmy w trójkę - AmiZaP, Amig_OS i ja (SZAMAN).

s_amizaduszki2005-grupowe.jpg (30445 bytes)fot. Gordo

Na zdjęciu od lewej: Gordo, MiniQ, Morgoth, Calii, marcik, AmiZaP, Amig_OS, MaaG^dA, , Phibrizzo, SZAMAN stony, Torn, wali7, Rafael/ARMO. Na początku obecny był także Prodigy z dawnego SAUGa z Katowic oraz kolega Prodigiego z synem. Podobno na spotkanie przybył także niejaki "amigowiec", ale nikt go niestety nie widział.

Jako użytkownicy Amigi i AmigaOS byliśmy więc w zdecydowanej mniejszości, atmosfera była jednak bardzo dobra - myślę, że obie strony po prostu tak mocno okopały się na swoich pozycjach, że teraz powoli uczą się normalnie rozmawiać. Przynajmniej na wspólnych spotkaniach - w sieci będzie pewnie dalej po staremu.

thm00007.jpg (3164 bytes)
Rafael zasiada z ciepłym "Dragonem" do Pegaza.

Na komputerach Pegasos pokazywany był system MorphOS z nową wersją Ambienta (odpowiednik Workbencha na Amidze), która dorobiła się właśnie obsługi ikon domyślnych. Z tego co jednak zaobserwowałem (i usłyszałem) zdecydowana większość fanów MorphOSa używa naszego starego DOpusa 4 lub Magellana.

thm00003.jpg (2494 bytes)kHTML - czyli droga przez mękę Marcika. Naprawdę trzymam bardzo mocno kciuki za ten projekt, doskonale zdając sobie sprawę z tego, że ewentualne późniejsze przeportowanie dla AmigaOS nie powinno stanowić dużego problemu. Po wczorajszym pokazie muszę niestety napisać, że pracy przed Marcinem Kwiatkowskim jest jeszcze bardzo dużo. Aktualnie całość działa bardzo wolno (ogromny debug robi swoje, a po jego wyłączeniu podobno całość przestaje działać - tak usłyszałem) i na zasadzie losowości połączonej ze... stałą koniecznością restartu systemu! Na pocieszenie napiszę jednak, że udało się załadować kilka stron (np. gazeta.pl, allegro.pl), wyglądały bardzo ładnie i ten widok utkwił chyba nam wszystkim po wczorajszym spotkaniu najbardziej w pamięci - jakże brakuje nam wszystkim normalnej przeglądarki WWW! Wyraźnie widać, że w kwestii portu tak dużego oprogramowania potrzeba całego zespołu do pracy. Marcin zrobił bardzo wiele, zrobił ten pierwszy krok i prawdopodobnie jeszcze uda się mu zrobić kilka kolejnych (jeżeli tylko studia, które właśnie rozpoczął nie opóźnią mocno prac). Bardzo ciężko jednak będzie mu samemu doprowadzić projekt do stanu, w którym będzie mógł on trafić do normalnych użytkowników. A gdyby tak wszyscy programiści, którzy odwiedzili wczoraj AmiZaduszki pracowali nad tym portem?

Quake 3 - gra działała bardzo dobrze na Pegasosie Waliego z kartą Voodoo 3. Jako, że Hyperion na swojej stronie opublikował obrazek z tą grą odpaloną na Amidze pod systemem AmigaOS 4, to zdradzę, że nasz plan przed AmiZaduszkami przewidywał, że zaczniemy pokaz AmigaOS 4 właśnie od tej gry. Niestety nie udało się nam jej załatwić. A sama gra zrobiła na mnie przeciętne wrażenie - dlaczego Quake z wersji na wersję jest coraz gorszy?

thm00004.jpg (3828 bytes) thm00006.jpg (4523 bytes)

Virtual Grand Prix 2 - gra taka sobie. Wykonanie graficzne mogło by być jednak trochę lepsze. Próbowałem w to grać i sterowanie bardzo przypominało mi to co było dostępne w części pierwszej, czyli po prostu bez solidnego treningu jest ciężko ruszyć z miejsca. Z tego co mówił mi Wali to pod MOSem chyba nie zadziałają z nią joye/pady/kierownice, a szkoda, bo to mogło by zmienić wiele na plus.

Blender - Wali pokazywał ten program bardzo krótko, ale muszę napisać, że jestem pod wrażeniem. Czekamy na port dla AmigaOS.

thm00008.jpg (4116 bytes) Co jeszcze pamiętam - jakąś strzelaninę w 3D z pingwinkami (są prawie w każdym porcie z linuxa - jak ja to lubię), przez chwilę bawiłem się też programami Stefkosa - Titler i MOS Paint. Oba mają obsługę zakręconą jak diabli. Amig_OS podpowiada mi właśnie na GG, że widział jeszcze Foobilarda - "śliczne to jest, lepsze niż vgp2 i q3 razem wzięte".

Ja przywiozłem na AmiZaduszki swoją micro Amigę. Oto co pokazywałem (z subiektywnymi komentarzami):

FPSE (emulator konsoli Playstation) ze wspomaganiem 3D - Stony się o niego dopraszał i myślę, że program zrobił na nim spore wrażenie. Jednak tak jak tłumaczyłem - nie każda gra będzie dobrze działała pod akceleracją (niektóre działają wolno, a niektóre wcale). Jak tylko ta wersja emulatora będzie publicznie dostępna to zapewne informacje o tym, które gry i w jakiej wersji działają dobrze z akceleracją będą dostępne w tej bazie.

thm00002.jpg (3158 bytes) MaaG, Stony i... dzban. :)

Ściągalne ekrany z przerzucaniem ikon - po raz pierwszy w Polsce pokazaliśmy publicznie tę możliwość w AmigaOS 4. Z katalogów otwartych na blacie Workbencha przerzucałem pliki tekstowe do edytora GoldED otwartego na drugim ekranie.

Tematy GUI - widać było, że mosowa skórka Tsohg zrobiła wrażenie. Ktoś nawet zrobił zdjęcie z uruchomionym AmiGG. Prezentowałem także inne skórki - AmiXP - ala Windows XP, Atez - ala BeOS (belka okienka wycięta z jednej strony) oraz skórki z przezroczystościami i wycięciami w belce (niedostępne na razie publicznie).

s_kingston128mb.jpg (7040 bytes) Z systemowych nowości pokazałem jeszcze: BIOSUpdater (systemowy program do aktualizowania i zrzucania na dysk UBoota), nowy installer - Setup Tool (także plik XML, z którego korzysta), USB Massstorage GUI - wywoływane klawiszami ctrl+alt+m (pozwala m.in. na sformatowanie nośnika pod wybranym filesystemem).

thm00009.jpg (2227 bytes) Nowe demo grupy Universe - One (korzystające z akceleracji 3D) zrobiło bardzo dobre wrażenie na zgromadzonych, przynajmniej ja miałem takie odczucia (na pewno podobało się Morgothowi). Podobnie było z przeglądarka Warpview, również korzystającą z akceleracji 3D - tutaj dodatkowo wystąpił element zaskoczenia, bo nic nie mówiłem, tylko w pewnym momencie zacząłem obracać grafikę. :)

AnotherWorld - port silnika RAW (pomimo swoich niedociągnięć) został ciepło przyjęty. Tak, wprowadzenie do tej gry chyba nigdy się nam nie znudzi.

thm00000.jpg (4927 bytes) Strategia turowa Wesnoth - tutaj małe zaskoczenie, gdyż Calii po załączeniu tej gry na głos przyznała, że pogrywa w nią w domu. Zaprosiłem ją więc do Amigi. W tym miejscu pozwolę sobie na małą dygresję - podczas tych wszystkich pokazów jakie zrobiliśmy w tym roku (dokładnie siedmiu) po raz pierwszy zdarzyło mi się, aby ktoś w ten sposób zareagował. Wydaje mi się, że jest to dobra wróżba na przyszłość, gdy dla Amigi zaczynają pojawiać się aktualne pozycje.

thm00001.jpg (2325 bytes)DvPlayer (także wersja SE) - program, który chyba najczęściej i najdłużej pokazywaliśmy. Zmiana skórek w locie - fajna sprawa na pokazy.

FryingPan - nie było Errora niestety, Stony jednak objaśnił mi kilka spraw związanych z wypalaniem DVD. Na mojej Amidze program działa nieźle - rejestracja w toku.

netPanzer - ten sieciowy RTS bardzo dobrze działał w Krakowie, całą chmarą polskich czołgów goniłem jakiegoś "amerykańca", ale niestety nie było już czasu na dalszą rozgrywkę.

Z Amizaduszek wyjechaliśmy zdecydowanie szybciej niż z Amimajówki. Pora roku niestety inna, a Piotr musiał mnie jeszcze odwieźć z komputerem do Skoczowa. Phibrizzo właśnie napisał mi na IRCu: "szkoda, bo pózniej dopiero była jazda". No cóż, postaramy się nadrobić to następnym razem!



                                                                                                                               [SZAMAN]


<< powrót >>