Spotkania - Jak trafić? - Historia |
Historia GGUASpotkania - z pamiętnika BigTeda Styczeń 2007 roku
W sobotę, 20 stycznia 2007 roku sala była pełna. Przybyło około 20-stu osób, w tym zupełnie nowe twarze. Wszystkich częstowaliśmy ciastem. Czterdzieści porcji przygotowanych na GGUA z okazji wydania finalnej wersji AmigaOS 4.0 rozeszło się bardzo szybko.
Pod Cinema4D zaprezentowałem jak szybko obecnie działa Petunia (wersja 52.1), zaprezentowana została polska lokalizacja systemu, automatyczna zmiana czasu na letni/zimowy (preferencje TimeZone), aplikacje RawDisk, KickEdit i nowe moduły dla systemowego blankera (w tym te korzystające z MiniGL). Na sali toczyły się rozmowy, niektóre związane z Amigą (codzienne użytkowanie oraz plany zakupu nowego sprzętu - tu głównie powtarzano żeńskie imię "Samantha"), a inne luźniejsze. Panowała fajna atmosfera. Z gier pokazałem najnowszą wersję The Battle for Wesnoth (przez chwilę obserwowaliśmy jedną z rozgrywek na oficjalnym serwerze) i Quake 3. Uruchomiony został Gimp (w środowisku CygnixPPC/X11), do akcji ruszył odtwarzacz TuneNet ze skórkami i pluginami korzystającymi z AmiDocka, trackery MilkyTracker i HivelyTracker, WookieChat, beta Frying Pan 1.0 i najnowsza wersja czytnika RSS - XNet (z niej dowiedzieliśmy się o tragicznym wypadku na zawodach narciarskich w Zakopanem).
Pod emulatorem DosBox wystartowaliśmy słynną aplikację, datowaną na 1994 rok - Windows 3.11 (w polskiej wersji językowej). Program działa szybko i sprawnie, można spokojnie pokusić się o zagranie w słynnego "Sapera". Ten produkt Microsoftu świetnie w dzisiejszych czasach rozluźnia atmosferę i tak właśnie się stało. Wtyczka flash w IBrowse 2.4 przetestowana została z kilkoma (1, 2, 3) stronami WWW - niektóre prezentowały się całkiem nieźle. Z nowości pokazałem jeszcze wersję 4.18 menedżera plików Directory Opus. Nowa wewnętrzna komenda "Extract" pozwala rozpakować archiwum przy wykorzystaniu biblioteki xadmaster.library. Dzieje się to błyskawicznie, gdyż zarówno DOpus, jak i biblioteka są skompilowane dla procesora PowerPC. Najważniejszą jednak zaletą tego rozwiązania jest możliwość rozpakowywania wielu archiwów (i to w różnym formacie) jednocześnie. Z kolei archiwa łatwo tworzy się przy pomocy aplikacji Cranu - z nową wersją obsługującą drag&drop i AmiDocka jest to dziecinnie łatwe, co także zademonstrowałem na GGUA. Dwukrotnie na życzenie zgromadzonych prezentowałem scenowe produkcje w tym ostatnie (niestety krótkie) demo Crisota - "Two".
Pod koniec uruchomiliśmy pod AmigaOS 4 Deluxe Paint'a, ale nawet z emulatorem blittera program nie działa do końca dobrze. Poza pokazem finalnej wersji AmigaOS 4.0 na spotkaniu doszło do innego, mniejszego wydarzenia - premiery nowej logicznej gry Roberta 'Phibrizzo' Krajcarza. Grafikę do niej wykonał (skórka "Apple Spring") mój brat - Janusz Tomzik. Ja odpowiedzialny jestem za przyciski i napisy. Mamy nadzieję, że gra się Wam spodoba - być może będzie dostępna jeszcze w styczniu 2007. Oto obrazki:
Amiga po kilkunastu latach od bankructwa Commodore ciągle budzi zainteresowanie. GGUA ze stycznia 2007 roku będę wspominał jako bardzo udane - znakomita frekwencja (na pewno w pierwszej 5-tce w historii spotkań) pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość. Myślę, że kolejne spotkanie odbędzie się przed wakacjami. A w wakacje być może zorganizujemy nocny meeting. I tak, aż do starości. Szymon Tomzik |