Logo GGUA
Spotkania - Jak trafić? - Historia


Historia GGUA



Spotkania - z pamiętnika BigTeda

23 lipca 2005 roku (20-te urodziny Amigi!)

eXec party



Imprezę pod nazwą "eXec party" zorganizowali praktycznie własnym asumptem nasi redakcyjni koledzy, tzn. Arek Hućko, Szymon 'Szaman' Tomzik oraz Rafał 'Mufa' Chyła. Dostarczyli prywatny sprzęt, na którym prezentowaliśmy AmigaOS 4.0 z trzecim już upgrade-packiem oraz elementy beta-wersji systemu.


Tomisław:
Maszyny, które można było obejrzeć w akcji to dwa egzemplarze modelu micro Amiga One z procesorem 750GX/800 MHz oraz, wzbudzający chyba jeszcze większe emocje, model AmigaOne-XE z procesorem 744x/933 MHz. Wszystkie trzy Amigi były wyposażone w 256 MB pamięci RAM co w zestawieniu z faktem, że pierwsze Amigi miały jej tylko 256 KB, w jakiś tam sposób wywołuje rzewną nutkę.

Miejscem spotkania była wynajęta salka w kawiarence internetowej w samym centrum Gliwic, przy czym razem z salą udało się "wypożyczyć" dostęp do internetu, z którego skwapliwie skorzytaliśmy m.in. publikując na bieżąco zdjęcia z party.



Tomisław Szymon Rafał
Konrad Arek

Redakcja prawie w komplecie (od lewej: Tomisław, Szymon, Rafał, poniżej: Konrad, Arek) - niestety na zdjęciach brak Piotra, który musiał nas opuścić już o 16-tej



Oficjalne rozpoczęcie wyznaczono na godzinę 16:00, niemniej redakcja spotkała się parę godzin wcześniej, aby pozapinać na ostatni guzik to, co zapięte jeszcze nie zostało. Generalnie wielu problemów nie było, jednak w wypadku aplikacji uruchamianych w trybie emulacji z wykorzystaniem technologii JIT trzeba było rozpoznać, które z nich sprawiają jeszcze problemy i ew. zabronić systemowi uruchamiania ich w tym trybie (do tego celu służy specjalna lista, na której wpisuje się rodzaj sumy kontrolnej dla danej aplikacji oraz flagi określające tryb uruchamiania, przy czym do tego wszystkiego dostarczany jest skrypt shellowy upraszczający ten zabieg do minimum). Taką aplikacją był np. AmiGG, który w ogóle nie chciał się uruchomić albo MathX do tworzenia m.in. bardzo ładnych wykresów, który jednak się zawieszał w momencie odświeżania okienka aplikacji.

Konrad:
Ze względu na wymienione wyżej problemy emulacja oparta na technologii JIT nie jest jeszcze integralną częścią publicznie dostępnej wersji systemu.

Tomisław:
Niejakie problemy sprawiał też Quake w wersji "ulepszonej", który wydawał się działać nieco niestabilnie, ale ostatecznie udało się doprowadzić go do używalności.

Konrad:
"Quake 2 Evolved" o którym wspomina Cromax został skompilowany dosłownie na kilka godzin przed wylotem Hansa-Joerga i Thomasa Friedenów do Szwecji na AmiGBG. Dostałem ten port od naszych developerów łącznie z najnowszą (nawet nie beta) wersją sterowników do układów Radeon. Gra jest we wczesnej fazie rozwoju, bardzo często zawieszała przy zmianie konfiguracji. Nie grzeszyła również szybkością działania. Realistyczne wybuchy dość skutecznie spowolniały program uruchomiony na układach Radeon 7000 i 7500. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to w chwili obecnej najbardziej zaawansowana technicznie gra 3D dla Amigi.


Quake 2 Evolved Quake 2 Evolved Quake 2 Evolved
Quake 2 Evolved Quake 2 Evolved Quake 2 Evolved

Quake 2 Evolved: FPS datowany na 2004 rok, najbardziej zaawansowana technicznie gra na Amigę


Tomisław:
Wreszcie zaczęli się pojawiać pierwsi goście, niemniej prezentacja, o ile można tak to nazwać, nie polegała na sztywnym pokazywaniu z daleka tego co działa i ukrywaniu tego, co również działa, tyle że słabo, ;-) ale na umożliwieniu każdemu dostępu do komputera, by przekonać się na własne oczy jak to cudo wygląda.

W moim odczuciu największe zainteresowanie dotyczyło głównie gier, których całkiem sporo się udało się zaprezentować. Pokazyawliśmy m.in. Rise of the Triad, WarCraft 2, Beats Of Rage, Freespace, NoGravity, Myst, Transport Tycoon, Flashback, emulacja SCUMM (Indiana Jones IV), emulacja MAME (Metal Slug), emulacja GBA (Mario Pinball), emulacja C. 64 (Rick Dangerous)

Osobiście bardzo ucieszyłem się, kiedy okazało się, że na emulatorze Amigi klasycznej uruchamia się "Frontier", którego darzę ogromnym sentymentem. Pokazano także FPSE, emulator Sony Playstation oraz trochę gier, które, przyznam, działały bardzo przyzwoicie. Niestety niektóre z nich działały stosunkowo wolno, chociaż, co mnie zdziwło, cały czas płynnnie. Trudno ocenić od czego to zależy, ale raczej podejrzewam, że jest to związane z samą implementacją emulatora, niż z brakiem mocy sprzętu.

Konrad:
FPSE Warp3D był jedną z atrakcji naszego pokazu. Tego samego dnia program był prezentowany w Szwecji (przez samego autora), na Węgrzech i USA. Sprzętowe wspomaganie 3D wpływa przede wszystkim na stronę wizualną gier, zmniejszając efekt "pikselozy". Z prędkością bywa różnie, o czym wspomina wyżej kolega. Wygląda to tak, jakby emulator nie radził sobie z pewnymi tytułami gier. Bywało, że te teoretycznie bardziej skomplikowane i wymagające chodziły szybko, podczas, gdy te mniej skomplikowane chodziły za wolno.


Medal Of Honor Tenchu 2

Emulator FPSE (ze sprzętowym wspomaganiem funkcji 3D) Po lewej: Medal of Honor, po prawej: Tenchu 2




Crash Bandicoot 3 Crash Bandicoot 3
FPSE Warp3D

Emulator FPSE, porównanie grafiki renderowanej programowo i sprzętowo (układy Radeon) na przykładzie gry Crash Bandicoot 3


Tomisław:
W międzyczasie dochodziły nowe osoby, zaś niektóre uzależnione od godzin odjazdów środków transportu musiały dosyć wcześnie wyjść, ale w sumie cały czas można było się doliczyć ok. 15 osób.


Grupa

Atmosfera na party była luźna


Sprawdzaliśmy także działanie różnych aplikacji użytkowych, głównie programów graficznych. m.in. TVPaint, ImageFX, Maxon Cinema 4D, Photogenics. Z grubsza mówiąc, programy pod JIT chodziły zauważalnie prędziej, chociaż, zależnie od konkretnych przypadków, przyspieszenie wahało się od 2 do 5 razy. Niestety, tak jak wspomniałem na wstępie, w niektórych wypadkach JIT uniemożliwiał w ogóle uruchomienie aplikacji (lub jej poprawne działanie).

Konrad:
Nie brakowało chętnych do obejrzenia możliwości najnowszej wersji biblioteki intuition.library. Nowe tematy GUI opublikowane dzień wcześniej przez Hyperion wzbudzały zasłużone ochy i achy. Ponadto na jednej z Amig uruchomiliśmy serwer Apache, z usług którego korzystała druga Amiga. Wciąż wielkim zainteresowaniem cieszyły się programy do oglądania filmów w połączeniu z mocą procesorów stosowanych w nowych Amigach. Szymon bardzo chętnie spełniał prośby w rodzaju: trzy filmy odtwarzane jednocześnie. Pokazywaliśmy systemy Linux, MacOS 9, MacOS X działające na najnowszej Amidze. Na emulowanym Maku Szymon prezentował gry Starcraft i Diablo oraz demo pakietu biurowego Papyrus. Z Amigą One testowane były cyfrowe aparaty fotograficzne Sony i Olympus oraz pamięci flash.

Rolpho zademonstrował nam ciekawe produkcje 3D w SDL na kawiarenkowym Windowsie, wspominając o możliwości przeportowania tych programów na Amigę.

Całe "eXec party" trwało do godziny 6 rano dnia następnego, kiedy to musieliśmy opuścić wynajętą salę.



Tomisław Kityński, Konrad Bielski